Spørgsmål og svar

Hvorfor har Folkekirkens Nødhjælp valgt at have en digital indsamling?
På grund af Corona-pandemien må indsamlingsbøsserne igen i år blive i skabet, og i stedet opfordres danskerne til at støtte verdens fattigste digitalt.

Hvornår må man samle ind og hvorhenne kan man samle ind?
Man har siden d. 10. februar kunne oprette en digital indsamling her på siden. Indsamlingen slutter d. 14. marts, hvor vil offentliggøre hvor meget vi har samlet ind.

Kan jeg støtte via MobilePay?
Du kan sende et valgfrit beløb til 114400. 

Har I aflyst før? 
Det er desværre anden gang i 22 år, hvor Folkekirkens Nødhjælp har samlet ind til verdens fattigste, at vi må aflyse. Men vi håber selvfølgelig på, at vi med en digital indsamling kan få samlet en masse penge ind, og at danskerne med deres telefoner eller på andre måder vil vise solidaritet for de tusindvis af familier i verdens fattigste lande, der er allerhårdest ramt af klimaforandringer.

Kommer I til at lave en anden dør til dør-indsamling i år?
Ifølge ISOBRO, indsamlingsorganisationernes brancheforening, er det ikke muligt at flytte vores hustandsindsamling til senere på året. Alle velgørende organisationer har fået en specifik dato tildelt af ISOBRO, hvor organisationen må samle ind fra dør til dør. Derfor er det ikke muligt at få en anden dato i år, uden at det ligger for tæt op ad andre organisationers indsamlinger. 

Hvorfor skal man oplyse sin e-mail når man skal donere - hvad bruger I den til? 
Din email bruges til at sende dig en kvittering for dit bidrag. Derudover fortæller kvitteringsmailen hvordan du kan få skattefradrag for din donation.

Kan man stadig trække sit bidrag fra i skat?
Ja, følg linket og se hvordan her - Få skattefradrag for donationer i 2021

Hvem kan jeg kontakte for spørgsmål og hjælp?
Du er velkommen til at ringe på tlf. 3318 7766 og blive vejledt fra kl. 9-15. 

Kan man ændre logo/profilbilledet?
Logobilledet på hold sider kan ikke ændres, det samme gælder for alle. For personlige indsamlinger kan man dog ændre logoet, hvis man ikke vælger et logo, får man de farvede Avatars med bogstaver.

Min/Vores indsamling er ikke synlighed på hjemmesiden?
Har du fået en mail og valideret linket, og findes indsamlingen ikke under ”Dine indsamlingssider” når du logger ind på din bruger. Er noget desværre gået galt, du opfordres til at prøve igen. Start en indsamling mens du er logget på din bruger.


       

Spørgsmål og svar - Indsamlingsledere


Kan man oprette en indsamling uden konkurrence, f.eks. til konfirmander?

Ja, I dette tilfælde opretter man en ”person” indsamling under sogn/holdet. Hvor konfirmanderne deler og henviser til den samme indsamling.


Husstandsfolderen – kan den stadig bestilles?

Nej, deadline er desværre overskredet til at modtage den fysisk. Den ligger dog i digital version på FISK.


Hvad kan man bruge sogneindsamlingens Facebook side til?

Her kan man finde inspiration fra de andre sogns indsamlings ideer. Og selv dele ens eget sogn inspirerende tiltag for at skabe gode rammer til en digital indsamling. 


Indsamlingsmateriale – hvor finder man dette henne?

Du kan finde det i mappen digital indsamling i FISK.


Kan man få sin egen mobilepay kode og/eller QR kode til sognet?

Ja, kontakt Sogneindsamlingsteamet på sogneindsamling@dca.dk og så sender vi en unik mobilepay kode til sognet.


Kan man på FISK opdateres løbende om indsamlede donationer via MobilePay?

Den 14. marts vil man hver time kunne se de opdaterede tal fra hvert sogn.


Vil det være muligt for indsamlingsledere at kontakte sine indsamlere på sms og mail?

Ja, det kan du gøre via "Besked" funktionen i FISK.


Hvordan når vi ud til folk via sociale medier?

Der er video guides og pdf guides der kan findes i FISK.


Hvordan når man ud til folk udenom de sociale medier?

Der er video og PDF i FISK.